tisdag 19 februari, 2019

Sveriges största hälsotidning

Återhämtningen är avgörande för hälsan

Återhämtningen är avgörande för hälsan

Christian Benedict, forskare och docent vid Uppsala universitet. Foto: Stefan Tell

Kost och motion är hörnstenarna för en god hälsa, men nu betonar allt fler forskare vikten av en god sömn. Får vi inte tillräckligt med sömn så återhämtar sig inte kroppen vilket i sin tur kan leda till en rad hälsoproblem.

Sömnforskaren Christian Benedict är docent i neurovetenskap vid Uppsala universitet. I boken Sömn, sömn, sömn delar han med sig av spännande forskning om hur viktig god sömn är för vår hälsa och hur den påverkar vår vikt, vårt mentala mående och minskar risken för allt från förkylningar till cancer.

Ett viktigt ämne som är högaktuellt i en tid när stress, stillasittande och smarta telefoner får oss att sova allt sämre.
– Det anses inte längre häftigt att stanna uppe sent framför datorn för karriärens skull och tur är väl det för sömnen är din bästa vän. Den kan ge dig fantastiska möjligheter att leva ett friskare och bättre liv. Träning och bra mat i all ära, men att ta hand om din dygnsrytm och se över din sömn är det första och viktigaste steget du bör ta för att börja ett hälsosamt liv, säger Benedict.

Sömn är motsatsen till vakenhet och man kan säga att sömnen är kostnaden för att vara vaken.
– När du vaknar på morgonen öppnar du en dörr till medvetandet. Du ser, känner, luktar och hör det som är omkring dig. Under dagen får du ständigt nya intryck, vare sig du vill eller inte, och din hjärna gör en tolkning av alla intryck och interagerar med din omvärld. När du på kvällen glider in i sömnens omedvetna värld minskar din förmåga att inhämta information. Du kommer att färdas genom olika sömnfaser där du i olika utsträckning kan bli väckt och medveten igen.

Under sömnen kan hjärnan sortera all information den har mottagit. Den viktiga informationen sparas och den oviktiga slängs för att ge plats för nya intryck nästa dag, säger sömnforskaren.

Den optimala sömnlängden för vuxna är 7-9 timmar, för tonåringar minst 8 timmar, för barn minst 9 timmar och för små barn runt 11 timmar.

Kropp & själ

Välkommen till Sveriges största hälsotidning! 
Vi har som mål att hjälpa människor att må bättre. Det vill vi göra genom att öka förståelsen för naturlig egenvård, ge tips om nyttig kosthållning och råd om grundläggande träning.

Poul Heie, Ansvarig utgivare

Nyhetsbrev

Vill du få nyheter om egenvårdsprodukter, kost och träning för att må bättre?
Anmäl dig till vårat nyhetsbrev så får du tips varje månad om hur du kan få en positiv hälsoutveckling.
Kommer snart!

Tipsa oss

Saknar du något? Vill du att vi skriver mer om något? Har du rent av något som du vill publicera på sajten?

Ta kontakt med oss och tipsa oss om hur vi kan bli bättre.