tisdag 19 februari, 2019

Sveriges största hälsotidning

Ny forskning: Du behöver 30 minuter puls varje dag

Ny forskning: Du behöver 30 minuter puls varje dag

För att få en god hälsa behöver du aktivera dig så pass intensivt att du blir lätt andfådd minst 30 minuter per dag.

Forskarna är rörande överens om att fysisk aktivitet har stor betydelse för både vår fysiska och psykiska hälsa. Alla vinner på en ökad rörlighet och ju mer man rör sig desto friskare blir man. Nya forskningsrön har gjort att läkare idag skriver ut motionsråd på recept.

Alla vet om receptet för en god hälsa: Rök inte, motionera, ät nyttigt och se till att få ordentligt med sömn. Men det är först på senare år som forskare kunnat peka ut exakt vad man vinner på att vara aktiv i sin vardag.

Det har kommit forskning med starka bevis för att regelbunden motion och ett aktivt liv kraftigt minskar risken för hjärtkärlsjukdom – den sjukdomsgrupp som orsakar flest dödsfall i Sverige. Dessutom minskar risken för diabetes, benskörhet och vissa typer av cancer.

Fysisk aktivitet ökar även den kognitiva förmågan, vilket gör att koncentrationen och minnet blir bättre. Tidigare rekommenderade läkare sina patienter att de skulle röra sig mer, som ett tillägg till läkemedel och annan behandling.

Men de nya forskningsresultaten har lett till att läkare numera skriver ut fysisk aktivitet på recept för att förebygga en lång rad folksjukdomar eftersom det är den behandlingsform som mest påverkar kroppen i en hälsosam riktning.

När man går från en inaktiv livsstil till att bli mer aktiv får man positiva effekter på blodcirkulationen, hjärtat, immunsystemet, blodsockerregleringen, muskulaturen, bindväven, brosket och skelettet.

Det gör att välbefinnandet ökar och att risken för att dö i förtid minskar. Enligt den svenska Folkhälsomyndigheten bör man vara fysiskt aktiv i sammanlagt 30 minuter per dag. Den fysisk aktivitet kan innefatta fritidsaktiviteter som friluftsliv, motion, fysisk träning, idrott och trädgårdsarbete, aktivitet i arbetet eller hemmet samt aktiv transport i vardagslivet i form av till exempel promenader och cykling.

För att den fysiska aktiviteten ska räknas måste den vara så pass intensiv att man blir lätt andfådd och får lite svårt att prata samtidigt. Aktiviteten bör helst utföras i sammanhängande perioder som är minst tio minuter.

Mera information

Av Lisa Nilsson

Kropp & själ

Välkommen till Sveriges största hälsotidning! 
Vi har som mål att hjälpa människor att må bättre. Det vill vi göra genom att öka förståelsen för naturlig egenvård, ge tips om nyttig kosthållning och råd om grundläggande träning.

Poul Heie, Ansvarig utgivare

Nyhetsbrev

Vill du få nyheter om egenvårdsprodukter, kost och träning för att må bättre?
Anmäl dig till vårat nyhetsbrev så får du tips varje månad om hur du kan få en positiv hälsoutveckling.
Kommer snart!

Tipsa oss

Saknar du något? Vill du att vi skriver mer om något? Har du rent av något som du vill publicera på sajten?

Ta kontakt med oss och tipsa oss om hur vi kan bli bättre.